Wednesday, April 28, 2010

RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU PRASEKOLAH

RANCANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH 2010
BAHASA MELAYU

Kemahiran Mendengar
(BM 1.0)

(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian
(BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan member respon secara bertatasusila
(BM1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respon
(BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid
(BM1.1.9) Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran
(BM1.1.10)Mengenal pelbagai suara di persekitaran murid
(BM 1.1.11) Membezakan jenis suara di persekitaran ( contoh: Ketawa, menjerit, menangis)
(BM1.1.12) Mengenal pasti dan membezakan intonasi suara tinggi dengan rendah, perlahan dan kuat
(BM 1.1.13) Mendengar dan member respons terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu
(BM 1.2) Mendengar dan mengecam bunyi perkataan
(BM1.2.1) Mengenal perkataan dengan bunyi sukukata awal yang sama
(BM 1.2.2) Mengenal perkataan dengan bunyi sukukata awal yang berbeza.
(BM1.2.3) Mengenal perkataan dengan bunyi sukukata akhir yang sama.
(BM1.2.4) Mengenal perkataan dengan bunyi sukukata akhir yang berbeza


Kemahiran Bertutur
(BM 2.0)


(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra
(BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul
(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
(BM2.1.5) Menyatakan permintaan dengan sopan
(BM2.1.6) Memberi arahan kepada rakan secara bertatasusila
(BM 2.1.7) Menamakan ojek di persekitaran
(BM 2.2) Bersoal jawab melalui ransangan yang diberi
(BM 2.2.2) Menyoal dengan menggunakan sebutan yang betul dengan bimbingan
(BM 2.2.5) Mengemukakan soalan yang sesuai dan mudah difahami
(BM 2.2.6) Menjawab soalan dengan ayat yang mudah dan sesuai
(BM2.2.7) Bersoal jawab secara bersopan
(BM 2.3) Melafazkan puisi dengan intonasi yang betul
(BM2.3.2) Melafaz Pantun dengan intonasi yang betul : Pantun 2 & 4 Kerat
(BM2.3.3) Mendeklamasikan sajak mudah/ringkas
(BM2.4) Menceritakan perkara yang didengar
(BM2.4.1Menceritakan perkara yang didengar dengan menggunakan ayat yang mudah
(BM2.5) Melakonkan watak-watak mengikut situasi
(BM 2.5.1) Main peranan mengikut situai dengan menggunakan bahasa yang sesuai untuk menghidupkan watak dengan bimbingan


Kemahiran membaca
(BM 3.0)


(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z
(BM3.1.3) Menyebut Huruf Secara rawak
(BM 3.1.4) Menyebut huruf ikut urutan
(BM3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil
(BM 3.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf besar
(BM3.1.7) Memadankan huruf kecil dengan huruf besar
(BM 3.2) Menegal huruf vocal
(BM 3.2.3) Mengenal pasti huruf vocal yang terdapat dalam perkataan
(BM3.3) Mengenal huruf konsonan

(BM 3.3.2) Menyebut Huruf Konsonan dengan tepat
(BM3.3.3) Menyebut Huruf konsonan dengan perkataan yang ditunjukkan
(BM3.4)Membina dan membaca sukukata

(BM 3.4.3) Membina dan membunyikan sukukata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vocal : (ba)
(BM 3.4.4) Membina dan membunyikan satu sukukata terbuka secara rawak
(BM 3.4.5) Membina dan membunyikan dua sukukata terbuka secara rawak
(BM 3.4.6) Membina dan membunyikan tiga sukukata terbuka secara rawak
(BM 3.4.7) Membina dan membunyikan sukukata tertutup secara rawak
(BM 3.5) Membaca perkataan
(BM 3.5.3) Membatangkan dua sukukata terbuka untuk menjadi perkataan : (buku)
(BM 3.5.4) Membatangkan tiga sukukata terbuka untuk menjadi perkataan : (kereta)
(BM 3.5.5) Membatangkan satu sukukata tertutup untuk menjadi perkataan : (dan)
(BM 3.5.6) Membatangkan dua sukukata tertutup untuk menjadi perkataan : (emak)
(BM 3.5.7) Membatangkan tiga sukukata tertutup untuk menjadi perkataan : (kakak)
(BM 3.5.8) Membatangkan sukukata terbuka dan tertutup untuk menjadi perkataan : (buah)
(BM 3.5.9) Membatangkan sukukata tertutup dan terbuka untuk menjadi perkataan : (kanda)
(BM 3.6) Membaca Frasa
(BM 3.6.2)Membaca Frasa dengan sebutan yang betul
(BM 3.7) Membaca ayat tunggal yang mudah
(BM 3.7.2) membaca ayat tunggal yang mudah dengan sebutan yang betul
(BM 3.8) Membaca ayat dalam konteks
(BM 3.8.2) Mengenal tanda baca dalam ayat
(BM 3.8.3) Membaca ayat-ayat dalam cerita dengan intonasi yang betul
(BM 3.9) Memahami isi bahan bacaan yang dibaca
(BM 3.9.2) Membaca secara lisan, tulisan atau lukisan berdasarkan bahan yang dibaca
(BM 3.11.3)Bercerita secara lakonan, main peranan atau nyanyian berdasarkan bahan yang dibaca
(BM 3.10) Membaca dengan cara yang betul
(BM 3.10.2) Mengamalkan penjagaan buku dengan cara yang betul
(BM 3.10.3) Membaca nama judul buku dan pengarang
(BM 3.10.4)Membaca mengikut arah dan cara yang betul (kiri ke kanan, jarak dari mata ke buku, teknik memegang buku
(BM 3.11) Mengamalkan tabiat membaca
(BM 3.11.2) Membaca buku cerita yang menarik dan sesuai daripada pelbagai tema


Kemahiran menulis
(BM 4.0)


(BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis

(BM 4.2) Menguasai Kemahiran menulis
(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul
(BM 4.2.5) Menulis huruf besar dengan cara yang betul
(BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan cara yang betul

0 comments:

Post a Comment